Vroege vogels op Java

17 augustus 2010 - Legian, Indonesië

(scroll down for english)

Sinds 4 augustus toeren we door Indonesië. Een heel ander en volgens ons authentieker en daardoor interessanter land dan Maleisië. We zijn in Jogjakarta (op Java) begonnen, leuke stad om een dagje te vertoeven. Om er hier bij te horen moet je wel een motor (lijkt meer op een scooter) hebben, bij elk stoplicht lijkt het dan ook wel of de 125cc grand prix van start gaat.  De nodige tempels bekeken waaronder de Prambanan (hindoeïstisch) en natuurlijk de Borobudur (boeddhistisch). Alle reisgidsen raden je aan om het bij zonsopgang te bekijken, dus arriveerden wij braaf om 5 uur 's ochtends, gelukkig was het de moeite waard. De dag ervoor waren we ook al voor dag en dauw uit de veren om de vulkaan Merapi te bewonderen. Dit is de actiefste vulkaan van Indonesië en na een wandeling van anderhalf uur was het zeer de moeite waard om rond 5.30 in de ochtend de rook te zien opstijgen uit de vulkaan. Dezelfde dag met de lokale bus doorgereisd, propvol krakkemikkig busje waar af en toe door een muzikant wat sfeer wordt toegevoegd, een belevenis op zich.

We hebben ook al een paar keer op de fiets de omgeving verkend en onder andere een leuke tocht door de omgeving van Borobudur gemaakt langs verschillende dorpen en prachtige rijstvelden. Je ziet dan geen toeristen, maar wel de boeren rijst, koffie en chilipepers verbouwen en dat gaat hier nog met zeer simpel gereedschap. Je lijkt trouwens wel een filmster als je zoiets gaat doen, van kleuter tot oma's iedereen zwaait en lacht ons enthousiast toe.Ook wel grappig fenomeen hier is dat we regelmatig al dan niet gevraagd op de foto worden gezet met of zonder de hele familie. Ik ben benieuwd in welke woonkamer of fotoplakboeken we straks allemaal opduiken als de familieleden uit Belanda!
In het oosten van Java heb je verschillende vulkanen. Ze zijn alleen nogal moeilijk te bereiken. De eenvoudigste mogelijkheid is om een toer te boeken, dus dat hebben we maar gedaan.  Minibusje vol met de toeristen en elke dag om 3.30 op om de vulkaan/krater bij zonsopgang te kunnen bewonderen. De Bromo vulkaan was wel een hele toeristische bedoening, maar wel een paar mooie foto's geschoten. Bij de Ijen krater die we de volgende dag hebben bezocht wordt sulfaat gewonnen, werkers hakken brokken sulfaat uit de krater en slepen vervolgens 80 kilo (anderhalf keer hun lichaamsgewicht) op hun nek de krater op en de berg af.
Na nog weer een slopende hete 10 uur durende busreis voor slechts 200km (#%^*#^) zijn we nu lekker aan het bijkomen op Bali. Heerlijk hostel, lekker bed, warme douche, zw embadje en lekker ontspannen met een lesje golfsurfen, yoga en massage. Ook nog een avond met wat bekend en van Har ge ze llig gegeten in een posh restaurant. Batterij is dus weer opgeladen voor onze volgende station: Sulawesi.

Groeten, Har en Mar

--------- English ---------

On the 4th of August we started traveling through Indonesia. Very different and more authentic and therefore more interesting country than Malaysia we find. We started in Yogyakarta (on Java), nice vibrant town to spend a day. To belong here you need a motorcycle (scooter) because everyone has one here, looks like a motor Grand Prix start at each traffic light! We also saw some amazing temples including Prambanan (Hindu) and Borobudur (Buddhist). All travel books advice to visit it at sunrise and so we did at 5am. Well worth the early wake-up because the views were stunning. The day before we were up at dusk as well as we went to see the most active volcano in the world, the Merapi. The hike up the volcano was rewarded with a great view of the smoking Merapi. Later that day we travelled on in a crammed local bus that is close to falling apart, which was an interesting experience in itself! Occasionally a musician would enter the bus to perform for some change.
We also took the bike out a few times and did a nice tour on a motorcycle to explore the villages and see beautiful rice fields. No tourists around and you see farmers harvesting rice, chili,  beans and coffee with very basic tools. You feel a bit like a celebrity as people of all ages waive and smile at you or ask for a picture with you and their family. So not unlikely that we'll end up in a photo album or living room frame somewhere as the 'friends from Belanda (Holland)'.
In East Java there are several volcanos of which many active ones. They're all hard to get to but well worth the effort. The easiest way was to book a tour (we normally don't) so the minivan drives there directly. For both the Bromo and Ijen craters we woke up at 4am to see the volcanos by sunrise. Good thing we did this because an hour later they were lost in the clouds. The Bromo volcano was very touristy but Ijen crater was much less crowded and at least as nice. At this Ijen crater people are mining sulfur bricks, which the workers carry up and off the crater ridge carrying 80 kilos (1.5 times their weight) on their shoulders.
After another grueling 10-hour steamy bus ride (for only 200km!) we have now arrived on Bali to recharge our batteries. Makes you really appreciate a lovely hostel, nice bed, pool and hot shower! We took a wave surfing lesson, body massage and Marjan did yoga. We had a nice posh dinner with some of Harald's relatives that were also on Bali which was nice. So far from backpacking style and ready for our next stop: Sulawesi.