Jungle and the City!

3 augustus 2010 - Singapore, Singapore

(scroll down for english)

Tijd voor een update dachten we zo. Een dag of 10 geleden zaten we nog in het oerwoud van Taman Negara. Een van de hoogtepunten tot nu toe! Erg warm en vochtig maar een prachtige hike gedaan door de dichte jungle waarin we slechts een handvol mensen, inclusief een aantal oorspronkelijke bewoners, tegenkwamen. Na 6 uur werden we met een bootje opgepikt en comfortabel terug gevaren naar de bewoonde wereld. Prachtig!
Volgend station: hoofdstad Kuala Lumpur (KL). Een hele verandering dus. Een avond naar Jazz/Blues bar geweest, een stadswandeling gedaan en natuurlijk de Petronas Towers gezien. Uiteraard ook weer genoten van het heerlijke eten. We maken er dan ook een beetje een sport van om tussen de locals te tafelen. Dat is veel goedkoper, leuker en nog lekkerder ook! Darmtechnisch ook nog geen problemen gehad, maar eens kijken of we dit volhouden in Indonesië de komende weken!
Het Nationaal Museum van Maleisië in KL was zeer de moeite waard. Een mooi overzicht van de historische ontwikkeling en de totstandkoming van de mix van religies en culturen. In de oude handelsstad Melaka, onze bestemming na KL, hebben we veel gezien over de koloniale VOC periode, erg interessant voor ons Hollanders dus.
Inmiddels zijn we in Singapore waar we iets langer dan gepland vertoeven om ons visum voor Indonesië te regelen. Maar ideale stad om even de was te doen (alles stonk!), wat dingen te regelen en wat te winkelen. Dit laatste is hier onder de lokale bevolking een ware obsessie. Mall na mall na mall, je wordt er helemall mall van! Dubai is er niks bij (denken we!). Het Marina Bay Sands hotel sluit naadloos hierbij aan met een prachtig 'infinity' zwembad op het dak met prachtig uitzicht over de stad (zie foto's). Om er te zwemmen moest je echter een gast zijn en ons hotel was net ietsje minder luxe! Wel zijn we naar een 'business-class' bioscoop geweest met recliner stoelen en bediening ('Inception' gezien). In het kort, Singapore is overdaad in het kwadraat! Tegelijkertijd zit je een paar straten verder midden in Chinatown of Little India waar je kan eten voor 5 euro, en kan je je moeilijk voorstellen dat je nog in dezelfde stad bent.

We vliegen morgen naar Jogjakarta dus de volgende update is vanuit Indonesie

groeten!
Marjan en Harald

--------------English-----------------

Time for an update! About ten days ago we were in the jungle of Taman Negara National Park. One of the highlights of our trip so far. Very humid and hot but we did a wonderful hike through the dense jungle, meeting only a handful of people on the way including a few tribe people. After 6 hours we were picked up by a private boat for a beautiful ride taking us back to civilization.
Next station was the capital: Kuala Lumpur (KL). Quite a change from the jungle. We had a nice evening at a Jazz/Blues bar, went around the city by foot, and saw the petronas towers. Of course we also enjoyed the lovely food over here. We trying to eat locally wherever we can, which is much cheaper, nicer and tastes better too! Let's see if our stomach can still manage in Indonesia the next few weeks.
The national museum of malaysia in KL was another highlight. A nice overview of the history and how the mix of cultures and religions evolved over the centuries. In the old trade town of Melaka, our stop after KL, we also saw a lot about the colonial times of which the dutch era was of course particularly interesting for us.
In the meantime we've arrived in Singapore where we're staying a bit longer than originally planned to arrange our visa for Indonesia. But good opportunity to do our laundry (what's that smell?!), arrange some things and do some shopping. And shopping seems to be an obsession for the singaporeans. Malls malls malls, endless! The Marina bay sands hotel follows this line with its wonderful rooftop infinity pool and view of the city (see photos). To swim in the pool you had to be a guest at the hotel though. Our own hotel was slightly less luxurious! We did go to a 'business-class' cinema (where we saw Inception) with recliner chairs and service. A few blocks down the road in the middle of Chinatown or Little india, where you can eat for 5 euros, it is hard to imagine you're still in the same city!

We're flying to Yogyakarta tomorrow, next update from Indonesia.