Het weer Sydney mee! :)

3 december 2010 - Sydney, Australië

(scroll down for english)

Het heeft hier in Sydney de afgelopen week veel geregend. Dus in plaats van dat we jullie de ogen uit kunnen steken met mooi lenteweer kijken wij nu enigszins jaloers naar de sneeuw en vorst in Europa. Maar gelukkig was het de eerste dag in Sydney prachtig weer en een ideale dag voor de kustwandeling van Coogee beach naar het bekende Bondi beach. Prachtige huizen aan geweldige stranden en toch in de stad, zeldzaam en, je raadt het al, verre van goedkoop. Na een dag Sydney zijn we eerst 2 weken met een camper op pad geweest door de staat New South Wales (NSW). Eerst richting Katoomba gereden om de prachtige Blue Mountains te verkennen. Tijdens een dagwandeling veel mooie vogels gezien, een paar pauwen en de eerste slang op het pad getroffen, toch even schrikken! Door Wollemi NP en langs veel fruitgaarden naar de wijnstreek Hunter Valley gereden, onder de wijnkenners vast bekend. En als het weer niet echt meezit dan moet je de 'spirits' zelf maar hoog houden, dus de nodige wijntjes geproefd aldaar. Vervolgens verder naar het noorden gereden en op weg naar Byron Bay een tussenstop gemaakt in het interessante flower-power stadje Nimbin. Doet een beetje denken aan Kristianstad in Kopenhagen maar helaas heeft het idealistische gedachtengoed hier ook de nodige drugsverslaafden aangetrokken.

De binnenlanden van NSW zijn prachtig met groene glooiende landschappen, maar we merkten dat we inmiddels zo verwend waren geraakt dat alleen echt spectaculaire landschappen onze interesse nog kon wekken. Luxe probleem! Tijd dus om de natuur af te wisselen met strand, stad en sportiviteit, en Byron Bay was hiervoor de ideale plek. Eerst eens lekker onze energie kwijtgeraakt en wat adrenaline aangemaakt met een dagje golfsurfen en een kitesurfcursus (bij gebrek aan verhuur van windsurfmateriaal). En ja, beste kiters, we moeten echt toegeven dat kitesurfen errug leuk is en dit krijgt zeker nog een vervolg deze trip! Toen vonden we het wel een keertje tijd om echt niets te doen (eerste keer sinds Bali), daarom de camper 2 dagen aan het strand van South West Rocks geparkeerd en heerlijk gerelaxt met met een boek.

Terug in Sydney hebben we uiteraard het Opera House bezocht en over de Harbour bridge (vooral bekend van het Nieuwjaars vuurwerk) gelopen. Ook de nodige musea bezocht, waaronder een mooie tentoonstelling van de portretfotografe Annie Leibovitz (fotografe was ons niet bekend maar de foto's wel;)) en ons verdiept in de historie van Sydney, een paar regen dagen is goed voor de culturele ontwikkeling! Zoals je waarschijnlijk wel weet is Sydney bijzonder mooi gelegen en de 'Sydney harbour' prachtig om te zien. Ons hotel lag ten noorden van de harbour en we namen dan ook dagelijks de ferry naar de overkant met zicht op het Opera house, Harbour bridge, Downtown en de vele zeilboten. Het was leuk om met de ferry de stad te verkennen, de tocht naar Manley (een populair strand) was prachtig en we hebben de veerboot genomen naar het olympisch park (OS 2000). We moesten natuurlijk even kijken waar Pieter en Inge hun gouden plakken hebben behaald in het hol van de leeuw. En zowaar werd het op de laatste middag nog zonnig ook, net op tijd voor een laatste biertje in de zon aan het water bij het Opera House. Heerlijke afsluiter!

Hiermee komt een einde aan ons bezoek aan Australie, een prachtig land met een ongeëvenaarde en oneindige kustlijn en een grote variatie aan landschappen, van tropisch groen tot dorre woestijn. De cultuur is (afgezien van de aboriginals) westers en het reizen is makkelijk, hierdoor is het soms wat minder fascinerend dan in bijvoorbeeld Indonesie. Daar staat tegenover dat het natuurlijk wel lekker is dat je in schone bedden slaapt en je het water kan drinken. Wat ons enigszins heeft verbaasd is dat de gemiddelde Australiër tussen de 20 en 35 nog luidruchtiger is dan een engelse toerist in Spanje! Kan ook zijn dat wij wat ouder worden (ouch!). De oplettende lezer is het opgevallen dat we het noorden van Australië hebben overgeslagen. Twee maanden is bij lange na niet genoeg om dit grote land goed te zien en vanwege het seizoen hebben we ervoor gekozen om het westen, zuidoosten en Tasmanie goed te bekijken. We hopen nog een keer terug te komen om Alice Springs en het noorden te bekijken en als het mooi weer is doen we Sydney dan nog een keer aan.

Vannacht hebben we goed kunnen slapen en stonden we niet zo als gisternacht om 2 uur naast alle andere hotelgasten in onderbroek (niet allemaal even charmant!) op straat staan vanwege een vals brandalarm.

Vandaag vliegen we naar de Cook Islands waar we gisteren al aankwamen!
Iedereen een hele fijne sinterklaasavond!!!

Harald en Marjan

------- English ----------

It's been raining cats and dogs in Sydney this week. So instead of rubbing in the nice weather we're actually a bit jealously looking at the snow in Europe. Our first day in Sydney was lovely though and was ideal for walking along the coast from Coogee to famous Bondi beach. Spectacular beaches with spectacular homes with spectacular views, you guessed it, not a cheap place to live. After one day in Sydney we first headed out of the city by campervan. First stop was the beautiful Blue Mountains NP where we did a great day hike and spotted a variety of birds and our first snake, which luckily 'ran' off. Heading north we drove through Wollemi NP and several fruit orchards to the famous lower Hunter valley wine region. If the weather is not great you need to find other ways to increase spirits, so we tasted 'a few' lovely wines :) Further north, on our way to Byron Bay, we stopped at the interesting flower-power town of Nimbin reminded us of Kristianstad in Copenhagen but also here did the idealistic lifestyle attract quite some drug addicts.

The 'hinterland' of NSW is pretty with gracious green rolling hills and some mountains but we noticed that we'd gotten rather spoiled and that only spectacular landscapes were drawing our attention. So time to switch from nature to beach, city and activities. We rented a wavesurf board and took a kitesurf lesson (as windsurf rentals were nowhere to be found). And, dear kiters, we have to admit that we're hooked! We'll certainly do more kiting soon. After 4 active days we decided it was time to do nothing for a few days (first time since Bali) so we parked our camper at the beach in South West Rocks, right on the ocean. Two lovely sunny(!) days to chill and read.

Back in Sydney we of course visited the Opera House and walked the Harbour bridge (famous for New Year's fireworks show). We also visited quite a few museums, including a fine exhibition of portrait photographer Annie Leibovitz (whose photos you recognize more of than you'd expect), and an exhibition of Sydney history which amazingly only goes 200 years back which is hard to imagine if you see the size of the city now. So rain is good for cultural development! As you probably know Sydney is very scenic with the beautiful harbour right in the heart of town. Our hotel was located north of the harbour and we took the ferry daily with great views of the Opera House, Downtown, Harbour bridge and the many sailboats. The ferry was also a nice way to get to the different neighbourhoods and the olympic park (OS 2000). Of course we also visited the swimming pool where Holland won 6 gold medals. The sun came out on our last afternoon in Sydney, just in time to have a beer in the sun near the Opera House. Bliss!

And that concludes our trip through Australia, a beautiful country with an unparalleled and endless coast line and a wonderful variety of landscapes, from tropical green to dry desert and red rocks. Culturally Australia is quite similar to our western culture, making it an easy country to travel but therefore at times a bit less fascinating than for example Indonesia. On the flip side this is of course convenient and there is something to say for a clean bed, drinkable tap water and no language barrier! We were a bit surprised by the 'loudness' of the 20-35 year old Australians, but maybe we're getting older (ouch!). You may have noticed that we skipped the north of Australia. Two months is simply not enough to see this country so we had to make choices and due to the season we chose for the south, we plan to come back in winter (July-August) sometime in the future and explore the north and who knows we may do another Sydney visit if the weather is nice :)

Last night we slept well unlike the night before when all hotel guests were standing outside in there PJ's or underwear (some of them you really don't want to see!) due to a false fire alarm. Today we boarded for the Cook Islands and we arrived there yesterday!

Enjoy x-mas shopping, gluehwein and snow while we chill on the beach with a x-mas tree!