Award-winning Tassie

14 november 2010 - Hobart, Australië

(scroll down for english)

Na 1,5 maand in Australië pikken we al aardig wat 'Aussie slang' op zoals "Good on ya buddy", "How ya goin mate", "Heaps" (= veel) en "Brekky" (= breakfast). Verder valt het op dat ze hier awards claimen voor van alles wat je maar kan bedenken. Zo hebben we al in verschillende award-winning hotels geslapen, met awards overladen wijn gedronken en de bijpassende kaas, uiteraard voorzien van een award, gegeten.
Na ons laatste Brekky in Melbourne hebben we de Great Ocean Road gereden, uiteraard vrij toeristisch maar zeer de moeite waard. Prachtige kustlijn (zoals Australië ze oneindig heeft) met geërodeerde rotsformaties in de oceaan langs de kust. Onderweg een tussenstop gemaakt in het Great Otway NP en daar 'heaps of' koala's gezien. Het was ons niet bekend dat Koala's kunnen knorren als een varken (in gevecht).
Na het heerlijke lenteweer in Melbourne en omgeving was het wel even wennen toen we met echte Nederlandse motregen en 10 graden werden verwelkomd in Hobart (op Tasmanië). Gelukkig was het weer de volgende dag een stuk beter, dus ideaal om Hobart te verkennen en het een en ander te regelen voor de geplande Overland Track wandeling. Hobart is een mooi en levendig havenstadje. Vanuit Hobart hebben we de mulit-award winning (jawel) Bruny Island toer gedaan, een vrij ruige boottrip langs de spectaculaire kliffen in het zuid-oosten van Tasmanië.
Zoals gezegd was een van onze doelen in Tasmanie de Overland Track, een trekking van 65 kilometer die uiteenlopende variaties van bossen en open alpenlandschappen doorkruist. In Hobart alle kampeerspullen gehuurd en bepakt en bezakt met eten voor 6 dagen begonnen we op een zeer regenachtige en koude dag aan de tocht. De bewolking met af en toe regen en sneeuw zou helaas de eerste 4 dagen aanhouden. Gelukkig hadden we in elke hut een plekje om te slapen zodat de tent in de rugzak kon blijven. In hut nummer 2 waren we romantisch met ons tweetjes om de volgende nacht weer 'gezellig' naast een stelletje snurkers te liggen ;). De pluimage van mensen die je tijdens zo'n trekking aantreft blijft erg leuk (meestal): groepen vrienden, hippie's, doorgewinterde wandelaars en wereldreizigers (je zou hier bijna gaan denken dat iedereen voor z'n 40-ste minimaal een jaar de wereld rondreist). Onderweg ook nog redelijk veel wilde dieren gezien waaronder wallaby's en wombats.  Na 4 dagen ploeteren door de modder was de zon op dag 5 meer dan welkom. En zo geschiedde! Dag 5 en 6 waren echt geweldig en gelukkig voor ons was dit op het mooiste gedeelte van de trekking en je begrijpt het al: van deze 2 dagen zijn dus ook de meeste foto's.
In Hobart eindelijk weer eens douchen en goed eten (na 6 dagen mueslirepen, noodles en andere zakjes met gedroogd 'voer' smaakt een goed diner vorstelijk!!). Na een dagje wassen en opruimen waren we klaar om de rest van het eiland te gaan verkennen. Tasmanië heeft veel verschillende dingen te bieden;  historische dorpjes en interessante musea over de deportatie van Britse gevangenen zoals in Port Arthur (convict settlement), geweldige kusten waaronder Wineglass Bay en Bay of Fires (een van de mooiste stranden tot dusver, maar zwemmen is te koud!), groene glooiende landschappen en visserdorpjes in het noordwesten. Al met al een bestemming om zeker niet over te slaan mocht je ooit deze kant opgaan en Tassie (=Tasmanie) krijgt dan ook de 'Har & Mar reisblog' Award ;)

Gisteren zijn we de 'Ditch' (het water tussen Tasmanie en het "vaste" land) weer over gestoken en met voortreffelijk weer (28 graden!) in Sydney aangekomen. Hier beginnen we aan ons laatste gedeelte van Australië: de oostkust.

'Heaps' of love!
Har en Mar

-------- English --------

After 1.5 months in Australia we're getting exposed to 'heaps' of Aussie slang zoals "Good on ya buddy","How you goin mate", en "Brekky" (Breakfast). We've also noticed that awards are being handed out her for just about everything. We already stayed in several award-winning hotels, drank several award-winning wines with locally produced (award-winning) cheeses.
After our last brekky in Melbourne we drove the famous Great Ocean road, quite touristy as expected but a great drive. Beautiful coast line (like everywhere in Australia) with eroded rock formations in the ocean along the coast. On the way we also stopped at Great Otway NP and saw heaps of koala's.
After the great spring weather in Melbourne we had to adjust a bit when arriving in Hobart on Tasmania with drizzle and cool temperature. Good thing it was a lot better the next day so we had a great opportunity to see Hobart at its best. Hobart is a nice lively harbor town. From Hobart we also did an award-winning tour on Bruny island, a fairly rough boat ride along the spectacular coastal cliffs of south-east Tasmania.
One of our main goals on Tasmania was to walk the overland track, a 65km trekking through a variety of forests and alpine landscapes. In Hobart we arranged all equipment and food for 6 days to start the trek well-prepared on a chilly and rainy day. Unfortunately the clouds, rain and even some snow would stick around for the first 4 days. So we were happy to find a place to sleep in all huts on the way so we could keep our tent in the bag! On the second day we even had the hut to ourselves and a day later we were with a big group (with some snorers!). The mix of different types of people that you meet on a trek like this is great: groups of friends, some hippies, hard-core hikers, and many globetrotters (after speaking to some you'd almost think that everyone travels around the world before turning 40!). We also saw quite a lot of wildlife as well, in particular many wallabies, lots of birds and 2 wombats. After 4 grey days the sun was more than welcome and on day 5 and 6 the weather was perfect so we could finish off the trek in perfect conditions on the most beautiful part of the overland track. Yes, most photos are from these 2 days :)
Back in Hobart we craved for our first shower in a week and had a lovely dinner (after 6 days of mueslibars, noodles and other instant food there is nothing like a good meal!). After a day of laundry and running errands we were ready to explore the rest of island. Tasmania has many different sights to offer: historic towns, interesting museum covering the deportation of british convicts in the 19th century (Port Arthur), spectacular coasts and beaches such as wineglass bay and bay of fires (one of our favorite beaches so far but too cold for swimming), green rolling hills and old fishing towns in the north. All in all a great destination that you should certainly visit in case you're planning a trip to Australia and therefore we give Tassie (=Tasmania) the Har & Mar travelblog Award! :)

Yesterday we crossed the ditch again back to Australia's mainland and arrived in Sydney with lovely sunny weather (28 degrees). From Sydney we start our last 3 weeks in Australia: the east coast.

'Heaps' of love!
Har en Mar

1. Elles:
    14 november 2010
    Herkenning slaat toe... eerste deel dan van de foto's. Tasmanie ziet er ook echt te gek uit.
    Have fun in het zonnige sydney en langs de schitterende "toeristische " oostkust.

Dikke Kus van ons.
  2. pap en mam (Henk en Dinie):
    Hallo Kids,
    Wat een afwisseling van weersomstandigheden.Van de hitte naar de kou en andersom.Fijn dat we zo met jullie mee kunnen kijken via het verhaal en de foto's en video's.Prachtige beelden en belevenissen zover bij ons vandaan.Ook het overnachten in die hutten en het leven met de schaarse proviand lijkt me een geweldige ervaring.(geen overdadige buffetten).Veel plezier ook de resterende tijd nog in Australie.
    Groetjes van ons.
  3. gert, janny, marijn en daan:
    14 november 2010
    Wauw prachtige foto's, geweldige kusten errrug mooi. Geniet van de zomer, het is hier de laatste dagen echt herfst dus jullie zitten goed ;-) Jongens vinden vooral die dieren geweldig !!
    Via mail net bijgekletst. Tot de volgende blog, mail of skype!!
    Kaartje jongens weer goed ontvangen hier hoor, leuk kaartje met al die europese delen in Australie, dat boeiiiit enorm dat begrijp je
    Liefs ons
  4. Mark en Thirza:
    14 november 2010
    Wat een prachtige foto's! Geweldig!!
    Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Regelmatig enige herkenning.....
    Genietze!
  5. Matthias:
    15 november 2010
    hi!
    nice trip so far. I just scanned your pics and realized you really did the Togians ;-)))

Let me know when you heading towards Japan...;-)
    Skiing in Niskeo, ne!? ;-)
  6. Henk en Edith:
    16 november 2010
    Hallo Harald en Marjan,

Hier een berichtje vanuit Steurstraat 5. Wij zijn gisteravond bij je ouders geweest omdat mama voor ons het huisje van Henk zijn moeder heeft geschilderd. Een huis met veel herinneringen. Wat is het een prachtig schilderij geworden. Ik heb begrepen dat je moeder er een foto van naar jullie toe heeft gestuurd.
    Wij zijn ongelofelijk blij met het schilderij en vind het leuk om dat jullie ook te laten weten. Wat een geweldige reis verhalen maken jullie, leuk om te mogen lezen. Wij wensen jullie nog een heel goede verdere reis.
    Groetjes Henk en Edith
  7. Ethel:
    2 december 2010
    Hoi Harald en Marjan,
    Via Annemarie H. jullie reisblog kunnen lezen. Gezien onze reis naar Maleisie in januari (3 wkn). Ten eerste wat een super ervaring zo reizen. Mooie verhalen filmpjes en foto's!
    Nu heb ik wat praktische vragen, hebben jullie in de jungle Taman Negra malariapillen gebruikt? Is het nodig?
    Is vervoer trein en bus goed te doen? We zitten nog te twiifelen of we 3 weken een auto moeten huren. Gelezen dat het niet altijd nodig is.
    Jullie hebben vast een do's and don't lijstje.
    Nog veel plezier met jullie mooie reis lekker in de warmte, hier sneeuwt het! Ook leuk.