West vs. Oost, Down Under

24 oktober 2010 - Melbourne, Australië

(scroll down for english)

Alweer 2 weken voorbij. Witte stranden, prachtig koraal, 4500km asfalt, ruige rode rotskloven in de woestijn, stoere ijzererts- en goud 'mining towns' en een echte Metropool: Melbourne. Tijd voor een update dus.
De kustlijn van West-Australie is prachtig en zeer gevarieerd. Na de rotsstranden in het zuid-westen, de ietwat Nederlands aandoende stranden rondom Perth en de ruige kliffen van Kalbarri (zie vorige update), nu de tropische stranden in het noord-westen. De plaatsen die we hier hebben aangedaan zijn Shark Bay (een aantal haaien en dolfijnen gezien); Coral bay met azuurblauw water; en tenslotte de meest idyllische stranden bij Ningaloo Reef in Cape Range national park. Meteen maar een snorkelset gekocht waar we al heel veel plezier van hebben gehad.  Het kamperen op het strand van Cape Range was de 'outdoor' kampeerervaring waar we op gehoopt hadden, maar je moet wel genoegen nemen met basic faciliteiten … slechts een toilet (lees gat in de grond die in de avond vooral geliefd is bij kakkerlakken). Echt afgelegen en puur natuur dus, leuke Australische mensen ontmoet, genoten van het snorkelen en zwemmen en een paar mooie vergezichten over de canyons gezien.
Na 3 dagen Ningaloo reef zijn we doorgereden naar de volgende stop: Karijini national park. Dit lijkt op de kaart dichtbij te liggen maar was weer 700km verder en tijdens deze rit zagen we niets dan rood zand, struiken, doodgereden kangoeroes en 10 auto's! Leek ons leuk om een keer door de woestijn in Australië te toeren, nou dat hebben dan ook weer gehad :). Maar het rijden was wel de moeite waard want Karijini National Park was een van de hoogtepunten van West-Australie, fantastische 'canyons' waar je in af kan dalen en lange wandelingen door kan maken. Dit hebben we dan ook 2 dagen gedaan, echt indrukwekkend om te zien.
Vanuit Karijini zijn we naar Newman gereden, een echte 'mining town' met de grootste ijzererts mijn in Australië. Het hele dorp is dan ook gebouwd door BHP Billiton. Je denkt dan: zwaar fysiek werk voor weinig geld, maar niets blijkt minder waar want het startsalaris van een 20-jaar oude vrachtwagenchauffeur ligt bij 100.000 Australische dollar (70.000 euro). Dus als je nog werk zoekt ;)! Als voornaam ste reden voor dit salaris werd gegeven: "Who wants to live in the middle of the desert with 40 degrees?". Duidelijk. Wij niet in ieder geval. Na Newman moesten we in 2 dagen terugrijden naar Perth om de camper weer in te leveren. Slechts 1000km! Nog wel een aantal dorpen gezien (met niet meer dan een paar honderd inwoners) en overnacht op het erf van een 'cattle farm' (een veeboerderij), maar liefst 100.000 hectare groot en echt een boerderij zoals je je die voorstelt in de Australische 'outback'. Ook geinig om te zien hoe een familie daar leeft en ze even te spreken.
Vanuit Perth naar Melbourne gevlogen waar het volgens de West-Australiërs alleen zou regenen. Het is hier echter de hele week prachtig lenteweer. Maar de rivaliteit tussen de west- en oostkust was ons al eerder opgevallen. Een wereld van verschil is het echter wel, van het platteland in het westen naar de hippe metropool Melbourne. Echt een leuke stad met veel leuke wijken, koffiebarretjes, boetiekwinkels, de bekende sportcomplexen en musea. Eindelijk weer een echte stad waar veel te beleven is en het toch erg relaxt is. 's Ochtends een cappuccino op een terras in de zon, even winkelen, stad bekijken, een avond uit en lekker uiteten, etc..). Naast de bekende sportcomplexen (Formule 1 circuit in Albert Park, Australian Open tennis arena en Melbourne Cricket Ground (hier een soort Wembley)) zijn we ook naar een theatervoorstelling geweest, nota bene van een Amsterdamse toneelgroep (engels ondertiteld op een scherm). Al met al een geweldige stad, zeker de moeite waard om een week te verblijven.

De komende dagen rijden we de Great Oceaan road en daarna naar Tasmanie, tot over 2 weken!

--- english ---

Another 2 weeks have gone by already. White beaches, beautiful coral, 4500km asphalt, red rock gorges in the desert, iron-ore and gold mining towns and a real metropolitan city: Melbourne. So time for another blog update.
The coastline of west australia is beautiful and varied. From the rocky beaches in the southwest, the somewhat dutch beaches around Perth and rough coastal cliffs of Kalbarri (see last update), now the tropical beaches in the northwest. The places we visited are Shark bay (we saw a few sharks and dolphins); Coral bay with turquoise water; and last but not least the idyllic beaches of Ningaloo Reef in Cape Range national park. We bought a snorkel set which we've enjoyed a lot. The camping experience at cape range was what had hoped for, but you have to accept the basic facilities, no power, water and just a basic toilet (read: hole in the ground popular with cockroaches at night). A real remote site in nature where we met nice australian people, enjoyed the snorkeling and swimming and did a few more short canyon walks with great views.
After 3 days at the Ningaloo reef, we drove to the next stop: Karijini National Park. This was fairly close on the map but another 700km to drive there. During this trip, all we saw was red dirt, bushes, dry riverbeds, dead kangaroos and 10 cars! Driving through red australian desert was one thing on our to-do list. Well, I guess we can check the box now :) But the driving was well worth the effort because Karijini National Park was one of the highlights of western australia. Fantastic canyons which you can descend into and make wonderful hikes through, a spectacular experience.
From Karijini we drove to Newman which is a real mining town with the largest iron-ore mining pit of Australia. The entire town was built from scratch by BHP billion, the mining company. We expected people working there to do tough labor for minimal wages but we were surprised to find out that the starting wage for a 20-year old truck driver in the mine was 100.000 AUD, roughly 100.000 US Dollars. So if you're looking for a job! :) When we asked why, the answer was: "Who would want to live here in the middle of the desert with 40 degrees (celsius).  Understood. Not for us. After Newman we had to drive back to Perth in two days to return the camper. Just another 1000km of driving to do! We stopped in a view more villages, all with a population of a few hundred. We spend the night parking our campervan on the grounds of a cattle farm. Very cool, a real farm (250.000 acres) as you'd expect it to be in the middle of the australian desert and see how a family lives there and speak with them for a bit.
From Perth we flew to Melbourne where it would be raining if we had to believe the westerners. However, it has been beautiful spring weather here all week. Not the the first time we spotted the east-west rivalry. It is a different world in Melbourne though, from the countryside in the west to the hip metropolitan city of Melbourne. A very nice city with many nice neighborhoods, coffee places, boutique shops, famous sport venues and museums. Finally a real city with lots of things to see and do and yet a relaxed atmosphere. A cappuccino in the sun in the morning, a bit of shopping, sightseeing, going out and good food. We saw the sport venues of the Australian Open tennis, Formula 1 GP in Albert Park and the Melbourne Cricket Ground (which seems to be the holy ground of the nation here (according to locals) :)  We also visited a play from a dutch theatre group, with english subtitles on a screen, which was interesting! All-in-all a lovely week in Melbourne, a great city.

The next few days we'll be driving the famous Great Ocean road and then on to Tasmania. Talk to you in 2 weeks!