Onvergetelijke Cook Islands!

13 december 2010 - Rarotonga, Cookeilanden

(scroll down for english)

Bij aankomst op Rarotonga kregen we een warm onthaal van de lokale volkszanger die op de bagageband zijn welkomstlied opvoerde, een soort 'koffer' band! De 'Cook Islands' is een groep eilanden midden in de Pacific waarvan Rarotonga het hoofd-eiland is. Prachtig eiland met vooral een zeer relaxte sfeer en opvallend netjes. Later vernamen we tijdens een lift van een eilander dat de bewoners regelmatig een tuin+huis inspectie krijgen om er voor te zorgen dat het eiland netjes blijft en de kans op 'dengue-fever' te verkleinen. Dit gecombineerd met kleurrijke planten en bloemen zorgt voor een echt tropisch eiland. Er zijn wel een aantal luxe-resorts maar deze zijn goed geïntegreerd in de omgeving waardoor de authentieke eilandsfeer nog volop in tact is! Op 'Raro' hadden we een mooie hut op het strand, waar we 4 dagen verbleven en het heerlijk was.

Het leven is hier niet gecompliceerd, zo zijn hier slechts twee buslijnen hier: 'Clockwise' en 'Anti-clockwise', en daarmee hebben we dan ook een rondje eiland gedaan. Verder op zaterdag naar de markt geweest en op zondag een kerkdienst bijgewoond, een aanrader vanwege de gepassioneerde zang, maar van de preek niet veel meegekregen (was in "Rarotongan" ) behalve dat die wel grappig scheen te zijn. En er werd inderdaad uit volle borst gezongen en ook de kleding en hoedjes van de dames was keurig verzorgd en kleurrijk! De jungle-wandeling over het eiland hebben we deze keer vanwege het motto 'liever lui dan moe' maar even overgeslagen :)

Na 4 dagen Rarotonga zijn we naar Aitutaki gevlogen wat een hele goede keuze bleek. Op het vliegveld werden we bij aankomst in stijl met een bloemenkrans omhangen. Aitutaki is een eiland 300km ten noorden van Rarotonga met een onwerkelijk schitterende lagune. Zoek de mooiste ansichtkaart uit en zo ziet het hier in het echt uit. Het eiland is nog een stuk kleiner dan Rarotonga en er heerst een echte eilandsfeer waar iedereen elkaar kent en op de scooter over de enige straat het eiland rond sjeest op slippers, en wij dus ook na 1 dag! Ook hier weer een hut aan het strand, die we de eerste paar dagen helemaal voor ons zelf hadden (laagseizoen) totdat we later in de week een aantal buren kregen, beide was leuk.  In Rarotonga hadden we het al gezien maar we kijken er toch weer van op dat de familieleden hier in de voortuin worden begraven, huizen blijven hier blijkbaar voor altijd in de familie.

Volgens de plaatselijke VVV was een island-night show een must en daar zijn we dan ook maar (nogal sceptisch) naar toe gegaan. Zeker toen we bij aankomst maar 2 andere gasten zagen dachten we even dat het een lange avond zou worden. Maar gelukkig werd het al snel vol en koppelde de tafelschikking ons aan een vlot jong 'honeymoon' stel uit Melbourne en hadden we een prima avond met leuk gezelschap! De show zelf was enigszins amateuristisch en de dansers nogal jong van leeftijd maar dit informele aspect maakte het eigelijk nog leuker. De mooie slanke dames uit de folder bleken in realiteit echter 'big mama's en dus wat ronder van vorm! :)

Het Kitesurf-seizoen op Aitutaki is in de winter (Nederlandse zomer) dus helaas konden we onze kitesurfles hier geen vervolg gegeven. In plaats daarvan hebben we met een catamaran als een soort introductie-les over de lagoon gezeild, wat echt een fantastische ervaring was en de ideale manier de lagoon te bekijken, hangend buiten de boot, vlak boven het water in de zon en wind. Ook op een aantal onbewoonde eilandjes in de lagoon gestopt. Onvergetelijk!  Op de enige bewolkte dag hebben we nog de golfbaan bezocht maar dat was meer een soort weiland met hier en daar een vlag en het clubhuis vertoonde duidelijk nog de gevolgen van de categorie-4 cycloon die Aitutaki in februari dit jaar had geteisterd waarbij een groot deel van de bewoners hun huis in elkaar zag storten. Dit was nog duidelijk zichtbaar en er werd nog volop herstelwerk verricht. Hopelijk laat de volgende cycloon nog even op zich wachten.

WAARSCHUWING: het bekijken van de foto's is volledig op eigen risico, wij staan niet in voor eventuele winterdepressies als gevolg :)

Fijne Kerstdagen en Oudejaarsavond en tot de volgende update in 2011 vanuit Nieuw-Zeeland.
Marjan & Harald

--------  English  -----------

On arrival on Rarotonga we received a warm welcome from a local musician standing on the baggage claim! The cook islands are a group of islands in the heart of the pacific of which Rarotonga is the main island. A beautiful island with a relaxed atmosphere and surprisingly clean compared to 'similar' islands we've seen in the past. Later we heard from a local who gave us a ride that inspections are done regularly to ensure people keep their houses and gardens nice and clean. This is partly done to minimize the risk of dengue fever spreading. This combined with the colorful plants and flowers makes for a beautiful tropical island. There are a few luxury resorts but they're nicely integrated into the landscape so the island is still quite authentic in terms of culture and architecture. On 'Raro' we had a nice hut right on the beach where we stayed 4 days, a lovely place to chill, read and swim.

Life here is not very complicated, for example there are only 2 bus routes: clockwise and anti-clockwise, which we also used to do an island tour. On saturday we visited the local market and on sunday attended church, which was recommended to us by other tourists claiming that the singing was impressive and we can acknowledge that people sing with all their heart and the ladies dressed up very nicely. The preach was in Maori language so we couldn't make much sense of it but from the other attendees we got the impression it was quite funny at times. We decided to skip the jungle hike across the island this time around because of the heat and to match our 'chill' motto for these islands :)

After 4 days of Rarotonga we flew to Aitutaki which turned out to be a great choice! At the airport we were again welcomed and were decorated with flowers. Aitutaki is an island 300km north of Rarotonga with an absolutely stunning lagoon. Try to find the most beautiful beach postcard you can find and that's what it looks like! The island is a lot smaller than Rarotonga and there is a true island vibe where everyone knows each other and 'races' around the island on their scooters on flip flops. We were no different after 1 day. On Aitutaki we had an even nicer hut right on the beach, which we initially had all to ourselves. Later in the week we had to share the beach with some tourist neighbors. Both was nice. On Rarotonga we had already seen that people bury their family members in their own front yard. We guess this means houses will stay in the family forever.

According to the local tourist info center the island-night show was also a must-see so we went (albeit skeptical). When we arrived and saw only 2 other people there we feared it would be a long night! But there was a good crowd 20 minutes later and we were seated with a nice 'honeymoon' couple from Melbourne so we had a great night out in the end. The show itself was not very professional and participants where quite young of age but this actually made it all less formal and more fun. The pretty ladies from the brochure turned out to be a bit rounder in real life :)

The kitesurf season on AItutaki is in winter (European summer), so unfortunately we couldn't continue our lessons here on Aitutaki. But instead we went catamaran sailing on the lagoon as sort of an introduction lesson. Seeing the lagoon hanging outside the boat above the water with the sun out and wind in our face was a fantastic experience. We also landed on some of the uninhabited islands of the lagoon to take some pictures and enjoy the view. Unforgettable! On the only cloudy (and cooler) day we visited the golf course but this looked more like a farmland with a few golf flags than a golf course, and the clubhouse had clearly not yet been renovated from the damage caused by the cyclone that hit Aitutaki earlier this year in February. Many people on the island lost their homes (or parts) in this cyclone and renovations were still in progress everywhere. Let's hope they finish it all before the next one strikes (the hurricane season just started).

WARNING: check out the photos at your own risk, we're not liable for any potential winter depressions as a result :)

We wish you a lovely x-mas break and new years eve. Our next update will be in 2011 from New Zealand.
Marjan & Harald

1. Nini en Bert:
    15 december 2010
    geweldig wat maken jullie een fantastische reis, genieten erg van jullie foto's en verhalen, wensen jullie een fijne zonnige kerst toe en ook een gelukkig nieuwjaar, alvast ( dit gaat wel lukken lijkt mij) groeten bert, nini en de rest.
  2. STEFAN:
    ...I like the sailing best (naturally), but that doesn´t need to travel halfway round the world, does it? Just to let you know: I went sailing myself during the annual St.Claus regatta! OK, water wasn´t quite that blue (neither the sky), horizon not quite that far, no waves and not even wind to mention of - but we had all it takes for a good day on skis: swow, ice, and temperatures far below zero: MAN WAS THAT FREAKIN COLD!!!

Still keeping me jealous (and please continue to do so)!

A very merry christmas and a marvellous new year to you!
    Yours, STEFAN.

P.S. Razvan says hi; he is lacking the imagination for what you guys are doing out there. I will translate ;-)
  3. Henk en Janny:
    15 december 2010
    Weer een mooi reisverslag. Jullie een fijne kerstdag (want volgens ons wordt er 'bij jullie' maar 1 gevierd) en alle goeds voor 2011.
  4. sanne:
    Jeetje wat hebben jullie het slecht voor mekaar zeg:)
  5. Hilde:
    15 december 2010
    Echt jaloersmakend! Wat een mooie foto's. Ook erg leuk om jullie verslagen bij te houden.
    Een hele fijne kerst en oud & nieuw alvast.

Tot in 2011
    Liefs Hilde
  6. pap en mam (Henk en Dinie):
    15 december 2010
    Wat een schoonheid die eilanden, en wat een genot om daar te kunnen zijn!!
    Nu dus in Nieuw Zeeland, nieuwe ronde nieuwe kansen!!
    Lieve kinders,heel veel plezier, en alvast fijne kerst en een goede jaarwisseling, zo ver van ons vandaan, maar we skypen nog voor die tijd!!
    liefs pap en mam
  7. Jans en Rens:
    15 december 2010
    Ahum... net de foto's bekeken. Vervolgens even naar buiten gekeken hier. Altijd goed voor het contrast... Nog 4 dagen, eens even kijken of het water net zo azuurblauw is op Isla Contadora. Ons spreekt, in ieder geval met Oud en Nieuw!
  8. Jans en Janneke Lunsing:
    16 december 2010
    Hoi Hoi Harold en Marjan, wij volgen jullie al een hele tijd maar wij willen toch eens een keertje van ons laten horen, wat jullie doen is Geweldig en wat een plaatjes en wij mogen gewoon mee genieten, heel heel erg mooi!!!wij willen jullie vanuit hier Westerbork een hele fijne kerst en Gelukkig nieuwjaar toewensen!! en geniet nog maar lekker van al dat moois daar!!

Groetjes Jans en Janneke Lunsing
  9. marten en gerie papa en mama.:
    16 december 2010
    Wat allemaal vervelend daar. Dat vervelende weer en ook dat bootje varen erg naar allemaal !!!!!!! Dan wij hier in nederland heerlijk sneeuw ruimen en vandaag glibberend over de beijselde straten naar de stad prachtig . We verstoken heel veel gas en kunnen niet schaatsen . Ik bedoel jullie zitten op het goede deel van deze aardbol.
    nog een hele mooie reis verder en veel liefs van ons
    Papa en Mama
  10. Jan Roelof:
    16 december 2010
    Mooie reis, leuke verhalen! Alvast een goede (zomerse) kerst en een gelukkig nieuwjaar toegewenst!!!
  11. Jelly:
    21 december 2010
    Wat weer een fantastisch verhaal en dan die foto's, schitterend!Maar, wij genieten hier van de winter en dat is ook niet verkeerd. En de kans is groot dat het een witte kerst wordt.
    Ik wens jullie een mooie zomerse kerst en een heel gelukkig, avontuurlijk maar vooral gezond 2011!
  12. Rika en Max:
    22 december 2010
    Geweldig verhaal wat jullie allemaal meemaken.
    Wij zitten in de kou en sneeuw. Wij wensen jullie goede kerstdagen en een voorspoedig 2011. Geniet ervan.
  13. Patrick en Mieke:
    24 december 2010
    Hoi daar,

Geweldige foto's, we zijn benieuwd waar jullie in het nieuwe jaar belanden. We wensen jullie vanuit het koude en witte NL (geeft ook mooie plaatjes hoor!) een fijne kerst en een heel gelukkig 2011!

Groetjes Patrick en Mieke

PS Ook nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie nichtje.
  14. Stijn:
    27 december 2010
    Wow, wat ontzettend mooi is ook deze plek :)
    En wat zijn jullie alweer lang onderweg!

Een fijn en gelukkig 2011 gewenst met nog veel meer reisplezier.