KiwiLeaks

6 januari 2011 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

(scroll down for english)

Allereerst de beste wensen voor 2011!
We hebben al een tijdje niet meer het gevoel op vakantie te zijn maar dat dit eenvoudig onze levensstijl is. Echter niets is minder waar! 2011 is het jaar waarin ook wij weer aan het werk zullen moeten! Maar zo ver is het gelukkig nog niet. Het is wel ongelofelijk dat we al 6 maanden onderweg zijn, de tijd vliegt, vooral omdat we steeds weer op nieuwe plaatsen komen is er zo weer een maand voorbij en het reizen verveeld ons dan ook nog niet! Wat we wel beginnen te missen zijn de sociale contacten, etentjes met vrienden, borrelen, etc. En uiteraard jammer dat we niet even ons kersverse nichtje Evy kunnen bezoeken. Maar Skype vergoedt veel!

Na de Cook eilanden was het wel even acclimatiseren in Kiwiland, 10 graden koeler en bewolking (was is dat???) en een stad. We begonnen Nieuw Zeeland namelijk in Auckland, een grote stad voor Nieuw Zeelandse begrippen die mooi is gelegen aan het water (een paradijs voor zeilers), maar uitgezonderd de ligging weinig spectaculair; de steden zijn hier niet ouder dan pak 'm beet 200 jaar en niet echt groot en dus niet echt interessant, niet voor ons althans. Maar naar Nieuw Zeeland kom je voor de natuur en die is ongeëvenaard, vooral op het zuid-eiland. We verwachtten een soort mengeling van de regenwouden rondom Seattle, ruige kustlijnen en de Noorse fjorden en in grote lijnen is het dat ook wel; van heuvelachtig tot bergachtig, overal groen (het kan hier dan ook behoorlijk regenen!), veel (schapen)boeren en geweldig helder (en koud) blauw water. Verder vulkanen, geisers, gletsjers, enz.. enz… eigenlijk alles wat de natuur aan landschappen te bieden heeft, de kiwi's hebben het allemaal. Behalve droge zandvlaktes en vlakke graslanden, dat laatste vind je hier alleen op de camping!

Na Auckland eerst 10 dagen op het Noord-Eiland vertoefd. Via de Bay of Islands en het Karikari-schiereiland richting Cape Reinga, het meest noordelijke punt van NZ, gereden. Helaas hadden we veel bewolking en regen in het noorden, maar ons toch goed vermaakt met een bezoek aan interessant museum over het politieke ontstaan van NZ, een kajak tochtje in de Bay of Islands en een kitesurfles op Karikari. Vervolgens afgezakt naar het zuiden, rondje golf gespeeld op kerstavond op een mooie heuvelachtige baan en op eerste kerstdag meer calorieën verbrand dan jullie tot je hebben genomen door Mount Taranaki (in Egmont NP) te beklimmen.

Vanaf 2de kerstdag zijn we op het Zuid-Eiland. De bootovertocht van Wellington naar Picton was al schitterend en dat is sindsdien zo gebleven. Geweldige natuur in zowel Marlborough Sounds als in Abel Tasman NP, maar dit laatste park was wel iets te druk deze tijd van het jaar (schoolvakantie) en de jetskis en speedboten deden een beetje af aan het spectaculair uitziende park. Toch waren we allang blij dat we hier een dag heerlijk in het zonnetje konden wandelen nadat we de dag ervoor bijna waren weggespoeld door hevige regenval (gelukkig hadden we Dr Denker gedownload). Een onverwachte topper was het bezoek aan het winderige Whararika beach in het noordwestelijke puntje van het zuid-eiland, echt schitterend!! Geweldige wandeling gemaakt op oudejaarsdag langs hoge oceaankliffen waarbij we van bovenaf zeehonden op het strand (met pups) en dolfijnen in het water hebben gezien. En geen toerist te bekennen maar wel duizenden schapen :) 's Avonds het oudejaar uitgezeten in de gemeenschappelijke keuken (Marjan lag helaas om 23.30 al gestrekt vanwege een (jawel!) zonnesteek,…. was geen druppel alcohol voor nodig dit keer!). Was wel een suffe aangelegenheid voor een oudejaarsavond, maar goed, verder van de bewoonde wereld konden we ook niet zitten. Vanuit het uiterste noorden via de westkant afgezakt naar het zuiden. De Franz-Josef en Fox gletsjers zaten helaas in de dichte mist toen we hier voorbij kwamen en met een gemiddelde regenval van 5 meter per jaar is dit niet echt pech te noemen (hierbij vergeleken zijn Seattle en Londen zonnige oorden;)).  En weer verder rijd je hier door dramatische berglandschappen en weer veel groen en oneindig veel watervallen die letterlijk naast de weg naar beneden komen. Gelukkig klaarde het weer na een dag rijden weer op en stonden we heerlijk in het zonnetje bij het prachtige Lake Wanaka. De afgelopen dagen waren we in Queenstown wat het adrenaline centrum van NZ is, bungy jumpen, heli-bike en jetboat tours, wildwater raften, parachutespringen, je kan het zo gek niet bedenken en ze doen het hier. Queenstown is wel een mooie plaats, een soort wintersportsfeertje in de zomer.

Wat ons verbaasd heeft is dat campers hier op de parkeerplaatsen bij bosjes worden opgebroken en je dus beter altijd al je waardevolle spullen kan meeslepen. Verder zijn de Nieuw-Zeelanders vrij  ingetogen. En voor wie het nog niet wist, de bijnaam Kiwi komt van de zeldzame Kiwi 'vogel' en niet van de vrucht kiwi. Het is ook een belediging als je de vrucht kiwi, kiwi noemt in plaats van "kiwifruit", en als je een inwoner kiwifruit noemt natuurlijk ook :)

We zijn nu in Te Anau aangekomen waar we vanaf morgen een van de mooiste tramps (trekking + camping = tramping) gaan doen (3 dagen) en het weer lijkt prachtige te worden. Daarna gaan we de alom geroemde Fiordlands bekijken dus we hebben nog wat hoogtepunten voor de boeg! Tot over 2 weken!

Marjan en Harald

------- English ----------

First of all a happy new year and best wishes for 2011!
For a while we no longer have the feeling of being on holiday but rather that this is our lifestyle. Unfortunately reality will hit home in 2011 as this is the year in which we'll also have to go back to work! But that's still a bit away. It is unbelievable that we have been traveling for 6 months already, time is flying, especially as we are visiting new places all the time. So we're not bored of traveling yet. We are starting to miss socializing with friends and family and of course a shame that we couldn't welcome our nice Evy to the world in person. But Skype sessions compensate a lot!

After the cook islands we had to adjust a bit in Kiwiland where it was 10 degrees colder and cloudy (what is that??) and arrived in a city. Auckland is the biggest city of New Zealand with a lovely scenic location on the water, a paradise for sailors. But apart from the location the city is not spectacular. Cities here are less than 200 years old and fairly small and therefore not so interesting. At least not for us. But the reason to come to New Zealand is the scenic landscapes and the nature is unparalleled, especially on the south island. We expected a mix of the rainforests we saw around Seattle, coastal cliffs and norwegian fjords and largely that's how it is. From hilly to mountainous and green everywhere you look (it can RAIN here!), many sheepfarms en magnificent but cold blue water, glaciers, geysers, volcanoes, etc…etc… everything you can think of, the Kiwis have it! Except for dry desert and flat gras, that you can only find on the campgrounds!

After Auckland we first spend 10 days on the north island. From the bay of islands to the karikari peninsula and on to Cape Reigna, the northern most tip of NZ. Unfortunately we had quite some fog and rain in the north but we enjoyed ourselves by visiting a museum about the political formation of NZ, taking a kayak out on the bay of islands and a kitesurf lesson on karikari. Heading south we played a round of golf on a scenic hilly course on the coast on xmas eve and burned more calories than you consumed on xmas day by hiking up Mount Taranaki (in Egmont NP).

On boxing day we crossed over to the south island. The ferry crossing from Wellington to Picton was beautiful and it hasn't changed since. Wonderful nature in both the Malbourough sounds and the Abel Tasman national park. The latter was unfortunately a bit crowded because of the summer school holidays over here and the jet-skis and powerboats didn't add to the charm of the lovely national park! But it was a great sunny day to hike through the park, better than the day before when we were almost washed out by heavy rainfall. A surprising highlight was our visit to windy Whararika beach in the northwestern point of the south island. A stunning coast where we did a great walk on top of coastal cliffs from which we could see seals with their young on the beach and dolphins in the ocean with no tourist in sight, just a thousand sheep! We spend new year's eve at the campsite with other tourists in the shared kitchen. Marjan was in bed by 23.30 with sunstroke, no alcohol required this time! :) So not too exciting but it meant we were on the road early and sober on new year's day heading south. On the west coast the Franz Josef and Fox glaciers were hidden in fog and rain but with an average rainfall of 5 meters per year this was hardly bad luck, compared to that Londen and Seattle are sunny places. But the next day we crossed the mountains and it was sunny on the other side so we had a great camp on Lake Wanaka. The last few days we spend in Queenstown which is the adrenalin center of NZ. Bungy jumping, heli-bike and jetboat tours, rafting, skydiving, anything you can think of and you can do it here. Queenstown is a nice town though, a bit of a ski-town atmosphere in summer.

It surprised us that there is a lot of car theft here and we're being warned for it everywhere. Especially campervans at deserted parking near hiking areas are obviously high risk so you have to constantly think about taking our valuables with us. Other than that the kiwis are rather introvert but friendly. And if you didn't know the name Kiwi comes from the rare bird that lives here, not the fruit! It is an insult if you call a kiwifruit a kiwi and of course vice versa! :)

We're now in Te Anau where we'll start one of the most beautiful tramps tomorrow (trekking+camping=tramping) for 3 days: the routeburn track. The weather forecast is great so should be able to enjoy the great views. After that we'll visit the famous fiordlands so lots of highlights to look forward to still!