Selamat Tinggal Indonesia!

25 september 2010 - Denpasar, Indonesië

...(scroll down for english)...

Oftewel "Tot ziens Indonesië", onze laatste update over Indonesië dus. Na de enigszins lugubere Sulawesi-update deze keer weer een geschikt voor alle leeftijden. Na Sulawesi hebben we een kleine week vertoefd in het plaatsje Ubud, het culturele hart van Bali (lees: veel souvenir shops!). De accommodatie en restaurants zijn hier uitstekend en stijlvol met tropische tuinen en een Spa op elke hoek van de straat. Het regenseizoen deed hier (veel vroeger dan normaal) zijn intrede, elke middag rond 3 uur een enorme stortbui en soms de hele avond door. De prachtige fietstocht van de vulkaan terug naar Ubud (slechts remmen!) en de balinese full-body massage zijn een aanrader, wat we van de Balinese dansvoorstelling niet kunnen zeggen! Hier laten we ons dan verder ook maar niet over uit :)
Volgende bestemming was Lombok (eiland ten oosten van Bali) en dat bleek een uitstekende keuze. Bij aankomst was het Idul Fitri (einde van Ramadan) en waren alle huurauto's verhuurd, dus eerst maar 2 dagen in Senggigi bij het zwembad en strand gelegen en onze vrije-slag zwemtechniek opgevijzeld met behulp van Youtube training! Daarna konden we uitgerust aan onze Lombok auto-toer beginnen. Dit was nog even wennen met het stuur rechts, links rijden, duizenden scooters, potholes en paard-en-wagens, maar de tocht gelukkig zonder kleerscheuren volbracht (zie Bijrijder video). Mooie kustlijn met witte stranden en dat alles (bijna) zonder toeristen. In het bergplaatsje Tetebatu (na een Camel Trophy-waardige rit) hebben we een mooie wandeling met gids gemaakt door de dorpen waar koffie, tabak, rijst en groeten verbouwd worden. Burenhulp is hier nog aan de orde van de dag. Ook bleek dat wij in Nederland 2e-rangs rijst eten en ze de meer arbeidsintensieve 1e klas rijst hier zelf oppeuzelen! En geef ze eens ongelijk.
Na 3 dagen in de auto werd het tijd voor actie: de Rinjani vulkaan beklimmen. Met persoonlijk gids en 2 dragers (met elk 25 kilo en op slippers!) zijn we aan de 3-daagse trekking begonnen. Na 5 a 6 uur klimmen van 600m naar 2600m werd de tent op de rand van de krater voor ons opgezet. Geweldig uitzicht over de vulkaan en omgeving! (zie Rinjani video) Na zonsondergang koelde het echter snel af (tot 5-10 C graden!) met een stevige wind, dus om half zeven het bed in en met alle kleding aan de slaapzak in! De 2e dag stonden het kratermeer en hot springs op het program, iets minder intensieve wandeling en lekker poedelen. Uiteraard moest er op dag 3 ook weer 2000m worden afgedaald. Echt een geweldige trekking, een van de hoogtepunten tot nu toe. De spierpijn hebben we weggeluierd op het idyllische eiland Gilli Air waar het zeeeer relaxed is zonder gemotoriseerd verkeer. Boekje, milkshake, cocktail, strandstoel, snorkelen, etc...  :)
Tenslotte terug naar Bali voor onze vlucht naar Australië. Voor de laatste 2 dagen Bali hebben we de surfspot Bingin Beach uitgekozen, mooie ruige kust, maar ook hier 's middags en 's nachts weer de nodige regen meegepikt. Dus tijd om te verkassen!

We zijn inmiddels in Aussie-land gearriveerd. We hebben er zin in!

G'day mate!
Marjan en Harald

------ English ------

Goodbye Indonesia! Our last update about Indonesia. After the somewhat sinister update last time, this one is G rated. After Sulawesi we spend a short week in Ubud, the cultural heart of Bali (read: many souvenir shops!). The accommodation and restaurants here are fantastic and beautiful with lush gardens and a Spa's everywhere. The rain season came earlier than normal here resulting in a downpour every late afternoon, sometimes continuing all evening. The bike ride we did from the vulcano back to Ubud (just braking!) and the balinese full-body massage were great experiences, something that can not be said of the Balinese dance performance we attended, no further comments! :)
Next destination was Lombok (island east of Bali) which turned out to be a fabulous choice. On arrival it was idul Fitri (close of Ramadan) which caused all rental cars to be gone. So we chilled 2 days at the swimming pool and beach, improving our freestyle technical skills through Youtube lessons! So we started our Lombok driving tour well-rested. This came in handy as driving on the left with steer on the right, thousands of scooters, potholes, and horses took a little adaptation but we survived! (see video). After a bumpy ride we did a great guided walk in the mountain village of Tetebatu with coffee, rice and tobacco plantations. Neighbors helping each other collectively with farming. We also learned that we eat 2nd class rice back home as the more labor intensive 1st class rice is only eaten locally. Can't blame them!
After driving for 3 days it was time to get active: climbing the Rinjani volcano crater. With a personal guide and 2 porters (carrying 25 kilo each on flip-flops!) we started the 3-day trek. After a 5-6 hrs climb (2000m vertical) our tent was put up at 2600m at a beautiful spot on the crater ridge. Fantastic view of the volcano and surroundings (see Rinjani video). After sunset the temperature dropped quickly (to 5-10 Celsius) with a strong wind so wearing all our clothes we were in the sleeping bag at 6.30pm! The 2nd day we hiked down to the crater lake and hot springs. The 3rd and last day we had to descend back to the base. A great trekking, one of the highlights of our trip so far. We rested our sour legs the next 3 days on the lovely beaches of idyllic Gilli Air. Very relaxed island with no traffic and just chill, read, have a shake or cocktail and do some snorkeling. :)
Back on Bali to catch our flight to Australia we spend 2 days at one of the main surf spots at Bingin Beach in the south. Nice and quiet, lovely rocky beaches with great surf to watch! In the afternoon the daily downpours kept coming to time to move on!

In the meantime we arrived in Aussie-land. We can't wait to explore!

G'day mate!
Marjan and Harald

1. Gert:
    26 september 2010
    Vrij indrukwekkend reisje maken jullie he? ;) Heel mooi reisverslag van jullie tour, echt heel mooi.

Ben benieuwd naar het verslag van down under.

Trouwens Harald, ken je die reclame nog van de NMB bank?(National Monument Burubudur haha!)

Groetjes Gert en veel fun!
  2. Elles:
    26 september 2010
    Weer leuk om jullie belevenissen te lezen en te zien.
    Down under wordt ook vast een topper.

Fijne tijd in Australie.
    Kus, Elles en de mannen
  3. pap en mam (Henk en Dinie):
    26 september 2010
    Nou weer heel wat beleefd, en geweldige foto's en video's, onze complimenten!
    Jullie genieten met volle teugen, en daar genieten wij dan weer van, natuurlijk!
    Heerlijk jullie zo te volgen!!!
    Ga zo door in jullie nieuwe avontuur....Australie.
    Wij "gaan" met jullie mee..
    Lieve Harald en Marjan, heel veel plezier!!

liefs ons!!
  4. Sascha Idema:
    Hey Harald!

Ik sprak je zus gister op de reünie van de basisschool en kreeg jullie weblog... Jammer dat je er niet was, maar ben inmiddels aardig op de hoogte waar je de afgelopen 14 jaar uit hebt gehangen! Leuk om te horen dat je idd niet stil hebt gezeten (had niet anders verwacht;-)! Lijkt me leuk eens bij te kletsen, mocht je weer in Nederland zijn! Veel plezier nog met jullie reis!

Groet Sascha
  5. Jans en Rens:
    26 september 2010
    Yoho! Ja, dat ziet er weer goed uit hoor. Onder de indruk, zelfs met een brakke kop na de reunie van gister. Je krijgt de groeten uit Hooghalen. Details volgen nog. Leuk die bijrijder, net TV Noord, maar dan anders... En natuurlijk veel plezier down under!
  6. gert, janny, marijn en daan:
    Wat hebben jullie weer mooie dingen gezien, in 1 woord geweldig!! Heb net alles met de jongens bekeken.
    We blijven alles met plezier volgen. Ga zo door
    Liefs ons
  7. jans:
    26 september 2010
    zo dat jullie dit nog vol houden,geweldig hoor.
    al veel gezien en hele mooie foto`s ga er lekker van genieten
    wij kijken wel op afstand mee.

gr liefs jans en jenny
  8. Jan Roelof:
    26 september 2010
    Mooie avonturen, prachtige reis (ik ben jaloers)!!! Veel plezier daar in Aussie-land, lekker van de lente genieten in de outback, reefs, steden, enz.....

Groeten,
    Jan Roelof
  9. Selma:
    27 september 2010
    Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan.
    Heel erg leuk om op deze manier op de hoogte te blijven en mee te genieten. Heel veel plezier. We kijken alweer uit naar het volgende blog.
  10. gert, janny, marijn en daan:
    28 september 2010
    Lieve Harald en Marjan,

Van harte gefeliciteerd met jullie 10 jarig jubileum!!! Ik hoop dat jullie een romantische stek hebben gevonden daar in Australie.
    Jullie boren ons nu natuurlijk wel een gezellig feessie door de neus, maar dat maken jullie bij terugkomst maar weer goed :-)))
    Maak er een gezellige onvergetelijke dag van, en nog veel geluk samen!!!!!! We belle nog.

Liefs Janny en de mannen
  11. pap en mam (Henk en Dinie):
    28 september 2010
    LANG ZULLEN ZE LEVEN..
    Lieve Harald en Marjan, hartelijk gefeliciteerd met jullie 10 jarig huwelijk!!!!
    Dikke kus van ons!!
    Wij zullen er vanavond alvast eentje op drinken!!
    Wij wensen jullie nog heel veel gelukkige jaren samen!
    Maak er samen maar een feestje van.

Liefs van Pap en Mam /Henk en Dinie
  12. Henk en Janny:
    29 september 2010
    Geen internet in Belgie en Frankrijk. Spanje (40 km ten zuiden van Tarragona) gaat het tot dusverre goed. Zijn vorige week teruggevlogen naar Nederland om een aantal zaken te regelen. Na 5 dagen weer terug in Spanje. Zondag gaan wij nar Valencia om de stad te bekijken en daarna richting binnenland, daarna zien we wel weer. Leuk om jullie verslag weer te lezen. Alsnog gefeliciteerd en geniet ervan.