Selesai, the end, 终点, kết thúc, HET EINDE

18 april 2011 - Koh Chang, Thailand

(scroll down for english)

Het zit erop, woensdag vliegen we naar Nederland. Beetje gemengde gevoelens hebben we wel, natuurlijk verheugen we ons er op familie en vrienden weer te zien en we hebben er ook zin in om na 11 jaar buitenland nu in Nederland iets op te gaan bouwen. Een bruine boterham met oude kaas klinkt zeer aantrekkelijk! Voorlopig zullen we het ook niet missen om elke keer de rugzak in en uit te pakken (alhoewel zonder vaste woonruimte kunnen we hier geleidelijk van afkicken ….). Maar we zullen de vrijheid en het relaxte leventje vast gaan missen en met plezier terugdenken aan alle avonturen en belevenissen. Sleur heeft voor ons niet bestaan het afgelopen jaar en we hebben het 'working life' ook geen seconde gemist. We hebben elkaar vaak gezegd dat we bevoorrecht zijn dat wij dit konden doen, iets om later in huize "Avondrood" nog eens op te toosten! ;)

De laatste weken hebben we ook nog een paar mooie en interessante dingen gezien en die willen we jullie natuurlijk niet onthouden. In Cambodja heb je twee belangrijke attracties; de Killing Fields (Khmer Rouge oorlog, 1975-1979) en de moeder aller tempels, Angkor Wat. Tijdens de dictatoriale Rode Khmer periode hielden Pol Pot en de zijnen er hier een barbaars regime op na, wat kort gezegd inhield dat iedereen die niet in de pas liep of anderszins een bedreiging was voor het regime op brute wijze werd mishandeld en in de meeste gevallen gedood. De Killing Fields vlakbij Phnom Penh is een van de plaatsen waar deze slachtingen hebben plaatsgevonden en waar je de massagraven ziet en een herdenkingsmonument met de gevonden schedels (meer dan 8000…) Een van de gevangenissen gebruikt gedurende het regime is Tuol Sleng, een voormalig schoolgebouw, en nu een museum ter nagedachtenis aan de gruweldaden. Een vrij deprimerend gebeuren, dat eens te meer bewijst dat mensen overal ter wereld tot de meest gruwelijke daden in staat zijn.

De volgende dag hebben we geprobeerd deze narigheden los te laten en te genieten van het mooie Royal Palace en Silver Pagoda in Phnom Penh. Phnom Penh is verder ook een aangename stad, restaurantjes aan de rivier, super aardige mensen en prima vervoer per tuk tuk. Vanaf Phnom Penh is het 5 uur met de bus (als de bus op tijd vertrekt…) naar Siem Reap. Siem Reap wor dt jaarlijks overspoeld door zo'n 2 mi ljo en toeristen vanwege de Angkor tempels. Wij zijn 2 dagen op pad geweest met gids en tuk tuk langs verschillende tempels die soms wel 20km uit elkaar liggen. De tempels zijn indrukwekkend en helemaal als je je bedenkt dat ze 1000 jaar geleden zijn gebouwd (ook met de nodige slachtoffers, maar daar hoor je niemand over…) De Bayon tempels met al zijn gezichten is prachtig maar ook de kleinere tempels met de gedetailleerde versieringen zijn nog in zeer goede staat. Uiteraard hebben we Angkor Wat (zeg maar de hoofdtempel) ook bij zonsopgang bewonderd en gelukkig was het die ochtend niet bewolkt en kregen we te zien waar we voor gekomen waren. Na Siem Reap wilden we nog graag een meer authentiek Cambodjaanse stad zien en daarom besloten we een nacht door te brengen in Battambang. In Battambang heb je een zogenaamde bamboe-trein (lees: een vlot van bamboe op een stalen frame aangedreven door een grasmaaier-motor die met een max. snelheid van 50km over de rails raast), een leuke ervaring en net op tijd aangezien de spoorweg over een paar maanden wordt vervangen!

Vanaf Battambang zijn we de volgende dag met de taxi richting Thaise grens gereden en de chauffeur had er zin in en zette de Thaise muziek vrolijk in om 7uur 's ochtends! :) De reis naar Koh Chang, een Thais eiland, verliep soepel behalve de onweer en stortbui die ons op de boot trof. Maar gelukkig heeft het daarna niet meer zo hard geregend hier. Weinig gedaan de afgelopen dagen afgezien van een beetje zwemmen, luieren, Thaise massages en een hele slechte snorkeltoer met 100+ toeristen, waarvan het overgrote deel niet (goed) kon zwemmen. Oh ja, het was Thai nieuwjaar (Songkran festival) van 13 tot en met 15 April. Gedurende die tijd kun je niet over straat zonder dat je wordt nat gegooid, een ritueel dat bedoeld is om je geluk te wensen voor het komende jaar (en af te koelen in 35 graden). Uiteraard heb wij ook een middagje fanatiek deelgenomen aan deze traditie en ons geïnstalleerd met een enorme waterbak achterop de pick-up truck van de hoteleigenaar om een rondje eiland te doen. De rest van de dagen waren wij helaas het bokje als we met de scooter onderweg waren, maar goed dat we de waterdichte rugzak-hoes van Nieuw-Zeeland nog bij ons hadden. De afgelopen 3 dagen hebben we in stijl afgesloten door vanuit ons Spartaanse hutje aan het strand te verkassen naar een Bali-style cottage met zwembad, strand en spa … Allemaal zeer relaxend, maar in het algemeen is Thailand niet onze bestemming. Teveel foute mannen met veel te jonge Thaise dames en massa toerisme met weinig culturele interesse en onaangename Russen in Speedo! De Thaise keuken is daarentegen onze favoriet! Wat te denken van een verse op de huid-gegrilde snapper met een pittige curry en mango shake? :)

Om de voor de hand liggende vraag wat we nou het mooiste/leukste/gaafste vonden al vast te beantwoorden hebben we ons hoofd de afgelopen dagen gebroken over een Top 11 lijst (10 lukte niet) van dingen die het meeste indruk hebben gemaakt. Daar komt 'ie dan (in chronologische volgorde):

1. De traditionele cultuur en ceremonies met buffels en varkens offers in Tana Toraja, Sulawesi, Indonesië
2. Beklimming van de vulkaan en kamperen op de kraterrand van Mount Rinjani, Lombok, Indonesië
3. De oneindig veel prachtige ruige en onaangetaste stranden en indrukwekkende rotskloven van Australie
4. Melbourne: sfeervol, goede koffie, gezellige terrasjes, boutique shops, sportgek, theater en strand in de leukste stad van onze reis
5. Zes dagen wandelen met rantsoen en van de buitenwereld afgesloten op de Overland Track, Tasmanie, Australie
6. Catamaran zeilen op de onwerkelijke lagune van Aitutaki, Cook Eilanden
7. Drie dagen hiken in het imposante landschap van de Routeburn Track, Zuid-Eiland, Nieuw Zeeland
8. Schokkende atoombom historie in Hiroshima en Nagasaki, Japan
9. Off-piste skiën in een vers pak sneeuw in Niseko, Hokkaido, Japan
10. Hectische verkeerschaos in Hanoi en Hoh Chi Minh, Vietnam
11. De tempels van Borobudur (Indonesië) en Angkor (Cambodja).

Rest ons nog om jullie allemaal te bedanken voor de leuke commentaren en interesse!!! We hopen dat we met onze reisverhalen ons geluk een beetje met jullie hebben kunnen delen en heel misschien hebben we jullie zelfs kunnen inspireren om zelf een leuke reis te ondernemen of om iets anders te doen wat je echt graag een keer zou willen doen. En bedenk: "Als je het dit jaar niet doet, ben je 1 jaar ouder als je het doet!" (Warren Miller).

Tot gauw!
Mar en Har

------ english -------

That's it! We're flying back to Holland on wednesday with somewhat mixed feelings. Of course we look forward to see family and friends again after 10 months and we're also eager to build up our life in the Netherlands after living abroad for 11 years and we can't wait to have a sandwich with dutch cheese! We also won't miss living out of our backpack for a while. But we will surely miss the relaxed life of this trip. We haven't been bored throughout the trip and we often talked about how privileged we are to be able to make such a journey. Something we will no doubt look back on with a smile when we're old.

The past two weeks we visited a few more very interesting sites in Cambodia that we don't want to keep from you: the killing fields, royal palace and the mother of all temples: Angkor Wat. During the Khmer Rouge regime from 1975-1979, Pol Pot ran a brutal regime, closing all schools and evacuating cities moving people to the countryside to farm rice. Basically everyone that was not needed or protested was killed brutally. The killing fields close to the capital Phnom Penh is where many of these killings took place and where you can still see the mass graves and over 8000 skulls of the victims in the monument, a depressing sight. We also visited the Tuol Sleng prison, a former school that was closed at the time to serve as a prison where people were interrogated before they were killed. A sad place that once again shows the terrible things people are capable of.

The next day we enjoyed the beautiful Royal Palace and Silver Pagoda. Phnom Penh is a nice city on the river with very friendly people, easy to get around by TukTuk and plenty of restaurants but no need to spend more than 2 days here. From Phnom Penh we traveled by bus to Siem Reap which sees more than 2 million tourists annually who come to admire the great temples of Angkor. We spent 2 days at Angkor with a private guide and TukTuk driver as the temple complex is huge. The temples are impressive in size and architecture, especially considering that they were build a 1000 years ago by men and elephants! The constructions also caused lots of casualties but nobody talks about that as the Cambodians are proud of Angkor. The Bayon temples with many faces carved in stone is arguably the most beautiful but also some of the smaller temples (some 20km away) still show very detailed carvings and are still in great condition. The second day we started early to see Angkor Wat, the main temple, at sunrise which was beautiful. After Siem Reap we wanted to see a more authentic Cambodian city on our way to Thailand so we stopped over for a night in Battambang where you can find the bamboo train (read: a bamboo raft on train wheels powered by a lawnmower engine) that reached a speed of 50km, a fun experience and just in time as it closes later this year for new rail construction.

From Battambang in west Cambodia we traveled to the Thai border by taxi and our driver was in a musical mood so we had loud Cambodian music at 7 in the morning! :) The rest of our trip to Koh Chang, a Thai island just of the coast, went smooth apart from a big downpour and thunderstorm during our ferry crossing. But after the first few days we've had wonderful sunny weather on the island, so perfect spot to finish. We haven't done much here other than swimming, relaxing, reading, Thai massages and a terrible snorkel tour with over 100 tourists, of which quite a few couldn't swim! From the 13th to the 15th of April it was Thai new year over here (aka Songkran). During these 3 days you can not cross the street without being soaked with water, a ritual meant to wish people luck for the year (and cool them down in 35 degrees). Of course we also participated one afternoon with our resort owner who installed a big water tank on the back of his pick-up truck from which we could throw water on people while driving around the island. We felt like little kids in the garden on a sunny day!  The remaining 2 days we were soaked many times driving our scooter around so good thing we brought our waterproof bags from New Zealand.

The past 3 days we enjoyed luxury as we moved from our spartan beach hut to a bali-style cottage with spa, massage, beach and swimming pool. Very relaxing way to finish our trip, but in general Thailand is not our destination. Too many foreigners with disturbingly young Thai ladies and mass tourism with little cultural interest, including blunt Russians in speedos! The Thai kitchen, on the other hand, is our favorite! A skin-grilled snapper with spicy curry and mango shake anyone? :)

To already answer the inevitable question of what we thought were the most beautiful/nicest or coolest places, we spent some time making a Top 11 (couldn't bring it down to 10) of the most memorable things we saw on our journey. Here it is (in chronological order):

1. The traditional culture and ceremonies sacrificing buffalo and pigs in Tana Toraja, Sulawesi, Indonesia
2. Climbing the volcano and camping on the crater rim at Mount Rinjani, Lombok, Indonesia
3. The endless number of beautiful, rough and untouched beaches and impressive rock gorges in Australia
4. Melbourne: atmosphere, great coffee, cosy terraces, boutique shops, sport mad, theater and beach in our favorite city of the trip
5. Six-day hike while completely disconnected from civilization on the overland track, Tasmania, Australia
6. Catamaran sailing on the surreal lagoon of Aitutaki, Cook Islands
7. Three-day hike in the incredible landscape of the Routeburn track, south island, new zealand
8. Shocking atomic bomb history in Hiroshima and Nagasaki, Japan
9. Off-piste skiing in the daily fresh powder snow of Niseko, Hokkaido, Japan
10. Hectic traffic madness in Hanoi and Hoh Chi Minh, Vietnam
11. The massive temples of Borobudur in Indonesia and Angkor in Cambodia

Leaves us to thank you all for all your nice comments, emails, and general enthusiasm!! We hope you enjoyed our travel updates and maybe we even inspired you to make the trip of your dreams or do something else you've always wanted to do. Remember: "If you don't do it this year, you'll be one year older when you do!" (Warren Miller).