China - een wereld van verschil

7 maart 2011 - Yangshuo, China

(scroll down for english)

Na een van de beschaafdste landen ter wereld, Japan, voelt China aan als een heel lomp land met een nogal egoïstische bevolking. Ik wil de bus in dus ik druk iedereen gewoon opzij; ik wil hier een foto maken dus ik ga gewoon voor je staan; ik wil oversteken en het interesseert me niet dat het rood is en jij door groen loopt! We hebben in de afgelopen 2 weken in China dan ook al meer verkeersongelukken gezien dan de hele rest van onze reis. Af en toe dus maar even de handen voor de ogen in de taxi of bus. Grappig is ook dat we inmiddels zo gewend zijn geraakt aan links rijden dat we nu weer behoorlijk moeten wennen dat het verkeer hier weer rechts rijdt!

Ook de toiletten zijn hier van een iets ander kaliber, werden we in Japan nog verwend met de verwarmde toiletbril met dashboard en 3 bidet opties, hier hangen we boven een plasgoot met wel een heel laag muurtje en geen deur, maar natuurlijk doen we net of dat de gewoonste zaak van de wereld is ;). Je zou nu haast denken dat het hier dan helemaal niet leuk is, maar het is zeer interessant en we hebben ook zeker een aantal zeer vriendelijke en behulpzame Chinezen gesproken. Verder wordt er hier letterlijk en figuurlijk hard aan de weg getimmerd en niet alleen door de mannen maar je ziet hier ook veel vrouwen in de bouw. Je ziet aan alles dat de Chinese economie op volle toeren draait en de nieuwe rijke Chinees houdt van luxe goederen dus met geld uitgeven zit het wel goed. Echter de gemiddelde Chinees verdient blijkbaar nog steeds erg weinig want op personeelskosten wordt nog nergens bezuinigd en het leven is hier voor ons nog altijd ontzettend goedkoop (1 uur massage voor 6 euro en noodle soup 1 euro!)

In Shanghai is alles groots en pompeus en het heeft maar liefst 20 miljoen inwoners! De skyline is indrukwekkend en de Bund boulevard langs de rivier biedt dan ook een prachtig plaatje, vooral 's nachts. We zijn op het "financieel center" geweest, een gebouw in de vorm van een flesopener waar je door de glasvloer op de honderdste verdieping een mooi perspectief op de stad hebt. Bij zo'n stad hoort natuurlijk ook een top-notch uitgaansleven en Rainer, een ex-collega van Harald die in Shanghai werkt, heeft ons een avond mee op sleeptouw genomen in de wereld van de expat clubs, errug gezellig maar de volgende dag niet veel meer gezien dan onze hotelkamer :(. De dagen erna waren we gelukkig wel weer in staat om ook nog wat te bekijken waar onder het immense en populaire Chinese EXPO paviljoen (2010) en Zhujiajiao, een traditioneel waterdorp net buiten Shanghai.

Na Shanghai zijn we doorgevlogen naar Guilin in Zuid-China en vervolgens met de bus naar Yangshuo gereisd dat door velen wordt beschouwd als het mooiste landschap van China. Hier vind je het bijzonder mooie karstgebergte (lees: een landschap vol kalkstenen pieken). De Li River en Yulong rivier liggen midden in dit gebied wat er prachtig en uniek uitziet. We zijn hier vier dagen geweest en hebben het landschap mooi kunnen zien op de fiets, al wandelend en vanaf een bamboe raft (klinkt spannender dan dat het is). Op fiets kwamen we ook door veel plattelandsdorpen waar je de minder bedeelden van China ziet.

De Chinezen staan natuurlijk ook bekend om hun lekkere (maar soms ietwat dubieuze) eten, dus een ideale plek om een keer een kookcursus te volgen. 's Ochtends eerst met de juf langs de markt (het hondenvlees maar even links laten liggen) en daarna hebben we een paar lokale gerechten bereid en uiteraard opgegeten. Mochten we nou geen werk kunnen vinden als we terugkomen dan kunnen we altijd nog een Chinees restaurant in NL beginnen ;). Omdat de trotse eigenaresse van een lokale school ons de zaterdag ervoor had uitgenodigd zaten we 's middags in een klaslokaal met studenten Engels en hebben we tevens de bijbehorende kleuterschool bezocht. Een leuk lokaal getint dagje dus.

Nadat we zoals gepland een paar dagen heerlijk weer met temperaturen van 20 graden en hoger hadden zakte de temperatuur aan het eind van ons Yangshuo bezoek naar graadje muts. Beetje jammer dat we op deze dag 4 uur op een bootje zaten terug naar Guilin, een super mooie tocht maar ZO koud! Helaas boden ook het taxi-ritje met open raam (!) en het hotel niet veel warmte. De Chinezen verspillen geen geld aan energie of ze houden gewoon van kou (ze zitten gewoon met winterjas in een restaurant of hotel lobby), onze winterkleding dus toch nog net iets te vroeg naar huis gestuurd.

Vanuit Guilin hebben we de terras rijstvelden van Longji bezocht. Het seizoen was niet optimaal (lees: mistig en dor ipv groen) maar de vormen en hoeveelheid rijstvelden waren toch de moeite waard om te zien. Doordat we buiten het seizoen waren was het wel redelijk rustig en de afgelopen 2 weken hebben we dan ook weinig Europese toeristen gezien. In Nanning, onze laatste stop in China, waren al helemaal geen Europeanen. Nou is er hier ook niet zo gek veel te zien dus daar kan het ook mee te maken hebben. Wij moesten hier zijn om een visum voor Vietnam te regelen en het leuke van zulke bestemmingen is dat je dan het dagelijkse leven zonder toeristische attracties een beetje beter meekrijgt, zowel op straat als in de overvolle trein! Vanuit Nanning nog de Detian Falls bezocht, de op 3 na grootste transnationale waterval ter wereld (na Iguazu, Niagara en Victoria fallus). Maar goed dat we van tevoren niet wisten dat we hiervoor 5uur (heen en terug!) in een wederom koude bus moesten zitten …… maar nu hebben we ze toch maar mooi gezien.

Inmiddels zijn we in Noord-Vietnam aangekomen, eens kijken of ze hier net zo veel rochelen, op zich kunnen we de fluimen die ons in China links en rechts voorbij vlogen wel missen ;)

hen gap lai!
Mar en Har

----- english -----

Coming from one of the most civilized countries in the world, Japan, it is striking how selfish and blunt China can be. I want to enter the bus so I just push you aside; I want to make a photo here so I am just going to stand right in front of you; I want to cross the street and don't care about the red light and your green one! It is not surprising therefore that we saw more accidents in the last 2 weeks in China than in our whole trip so far. Sometimes you have to close your eyes in the bus or taxi. Funny detail is that we've gotten so used to driving on the left that driving on the right feels awkward now!

Also the toilets are of a different quality here. From the heated toilet seats with control panel and 3 bidet options to the open 'shitholes' here in China (hotels now have western toilets), but hey, if you wanna see China that's part of the deal :) So it may sound like China is no fun but that's not the case, we found it a very interesting country and we also met met lots of very friendly and helpful chinese people. There is construction going on everywhere you look and not just by men, also women do construction work here. Everything signals that the chinese economy is going at full speed and the new richies are loving the luxury goods and are spending lots of money for them. The average chinese still makes little money though as no business is saving on personnel cost and it is still very cheap to visit (6 euro for a massage, 1 euro for a noodle soup!).

Shanghai is massive, home to 20 million people and the skyline on the Bund boulevard along the river is impressive, especially at night. A well-known building is the financial center which has an observatory where we enjoyed a great view of this enormous city. Shanghai also has extensive nightlife as you'd expect and Rainer, an ex-colleague of Harald, took us on a tour of local and expat bars. A great night out but the next day we didn't see much more than our hotel room. The following days we were fit again and went to the immense chinese expo pavilion (2010) and the ancient water town of Zhujiajiao just outside Shanghai.

After Shanghai we flew to Guilin in South China and on to Yangshuo by bus. This area is considered one of the most beautiful landscapes of China. Reason is the endless amount of karst (limestone) peaks dotted everywhere. The Li river and Yulong river run right through this area making it very scenic. We spend four relaxing days here and enjoyed the landscape by bike, foot and bamboo raft (sounds more adventurous than it is!). By bike we came through many countryside villages where you see the poorer people working hard to come by. The chinese are also known for their (sometimes questionable) food so a good place for us to do a cooking course! First part was visiting the local market for ingredients (we skipped the dog meat!) and then we learned how to prepare a few local dishes and ate them for lunch! So if we don't manage to find a job when we're back in NL, we can always start a chinese restaurant :) In the afternoon we visited a local school to which we had been invited. We spoke with english students for one hour and joined a kindergarten class a second hour, both were a lot of fun and the kids were excited. So a very local day in Yangshuo.

After a few days of lovely 20+ degrees weather the temperature dropped at least 10 degrees overnight making the last day quite chilly. Unfortunately we had booked our trip back to Guilin on a bamboo raft which was beautiful but absolutely freezing!! Also the bus with open window and our hotel didn't exactly warm us up. The chinese don't waste any energy on heating (or they like the cold) as they were wearing winter jackets in restaurants, busses or hotel lobbies. So we shipped our winter clothes home a week too early :)

From Guilin we visited the enormous Longji rice terraces. The season was not optimal (early spring so no rice yet!) but the shape and scale of the rice terraces were still impressive. As we visited in low season it wasn't too crowded anywhere and we hardly saw european tourists but mostly chinese. In Nanning, our last stop in China, there were no european tourist at all (probably because there is nothing to see!) but for a day this was nice as you really get to see the daily life of working china without all the tourist attractions. We were in Nanning to arrange our Vietnam visa and we took a day trip to the mystic Detian falls, which are the 4th largest transnational falls in the world (after Iguazu, Niagara and Victoria falls). Good thing we didn't know in advance it would take us 5 hours (each way) to get there!

We have now arrived in the north of Vietnam. Let's see if the locals here spit as much in public as the chinese do. We won't miss it if they don't!  :)